Hoe weet Je dat je slecht hebt geslapen?





slaap tekort

Het lichaam komt het beste tot rust als je 7 tot 9 uur slaap per nacht krijgt. Maar hoe weet ik nou dat ik die nachtrust wel echt krijg?

  • Hoe merk je dat je tekort slaapt?
  • Kan je na de lunch met moeite je ogen open houden?
  • Slaap je in het weekend en op vakantiedagen langer dan op werkdagen?
  • Heb je een groot alarm nodig om ‘s ochtends wakker te worden of kom je met moeite je bed uit?
  • Lukt het je zelden een film op tv af te zien of een boek te lezen omdat je toch in slaap valt?
  • Kost het je moeite uit je stoel te komen en aan de slag te gaan.
  • Heb je moeite om je te concentreren op routine taken.
  • Heeft je partner een snurk probleem? Hierdoor kan je bewust of onbewust telkens wakker schrikken en misschien weer moeilijk in slaap komen.

Tijdens de slaap herstelt en verfrist het lichaam zich. Bij een tekort aan slaap komt het lichaam niet volledig tot herstel en zal het overdag niet optimaal functioneren.

Mannen Slapen anders dan Vrouwen





sleeping

Mannen snurken vaker dan vrouwen en vrouwen vallen trager in slaap en voelen zich vaker moe en uitgeput. Daarbovenop hebben ze een verhoogd risico op slapeloosheid. Al deze verschillen kunnen herleid worden tot een simpele factor: ons geslacht.

Vrouwen hebben meer last van slapeloosheid door hormoonschommelingen. Vooral de dagen voor de menstruatie kan het erg moeilijk zijn om in slaap te vallen en worden vrouwen veel vaker wakker. Ook tijdens de menopauze en een zwangerschap slaat de hormoonhuishouding wel eens op hol.

Toch blijkt dat er nog veel onderzoek gedaan moet worden naar het verschil in slaap tussen mannen en vrouwen. Amerikaanse wetenschappers klagen dan ook dat veel onderzoeken zich te hard toespitsen op mannen. De meeste tests gaan in hun bevraging uit van een mannelijke patiënt, waardoor de vragen niet echt toepasbaar zijn op vrouwen. Zo hebben beide geslachten bij slaapapneu verschillende symptomen. Mannen met de aandoening melden last te hebben van snurken, snuiven of happen naar adem. Slaapapneu wordt door vrouwen vaker beschreven aan de hand van vermoeidheid en een depressief gevoel.

Middagdutje? Levensgevaarlijk!





dutjeIedereen denkt dat een middagdutje weinig kwaad kan. Maar onderzoekers van de universiteit van Cambridge hebben er onderzoek na gedaan. Een middagdutje verhoogt zijn kans op een vroegtijdige sterfte met een derde. 

De onderzoekers volgden meer dan 16.000 Britse mannen en vrouwen gedurende 13 jaar. 3.000 van de patiënten overleefden het onderzoek niet. Toen de sterftecijfers naast de slaapgewoonten werden gelegd, bleek dat de sterftekans met 14 procent toenam bij wie overdag een uur sliep. Wanneer de dutjes langer dan een uur duurden, verhoogde het risico met 32 procent. Vooral het risico om te sterven aan ademhalingsziekten verdubbelde bij lange dutjes

Last van slaapapneu?




slaapapneuBent u de hele dag moe en kunt u overal in slaap vallen? Houdt u regelmatig op met ademen gedurende de nacht (slaapapneu)? Of snurkt u ’s nachts? Vaak herkent de partner dit beeld eerder dan de patiënt zelf. Slaap kan de kwaliteit van je leven behoorlijk beïnvloeden. Te weinig slaap kan onveilige situaties en zelfs gezondheidsrisico’s tot gevolg hebben, zoals hartritmestoornissen.

Tijdens de lezing van de Isala Publieksacademie op dinsdag 13 mei a.s. komen bovenstaande aspecten aan bod en wordt ingegaan op de oorzaken van slecht slapen en wat u er aan kunt doen. Uiteraard is er ruime gelegenheid voor het stellen van vragen.

De lezing begint om 19.30 uur in de Hemminkzaal van theater Odeon te Zwolle. Gratis kaarten zijn te bestellen bij theater Odeon De Spiegel via tel. (038) 428 82 88. De lezing is ook te volgen via live de webstream op www.isalapublieksacademie.nl Met #IPA14 kunnen van tevoren en tijdens de lezing vragen via Twitter worden ingediend.
Meer informatie: www.isalapublieksacademie.nl